Wisława Szymborska
STRESZCZENIE
img

Szymborska posłużyła się w tym wierszu znanym w poezji motywem obrazu, który staje się przyczynkiem do dalszych rozważań. W „Ludziach na moście” podmiot liryczny przygląda się pejzażowi japońskiego malarza, Andō Hiroshige, znanego także jako Utagawa Hiroshige, zatytułowanego „Most na Awate” z cyklu „Sto znanych miejsc w Edo”. Statyczność obrazu i uwiecznionych na nim ludzi pobudza podmiot liryczny do rozważań egzystencjalnych. Otóż zdaniem podmiotu lirycznego ludzie z obawy przed wciąż płynącym czasem - czasem którego nie sposób zatrzymać - malują podobne obrazki aby uwiecznić chwilę, aby sprawić, że rzeczy i ludzie z obrazu będą trwać wiecznie nawet po śmierci ich twórców. Podmiot liryczny spogląda na takie praktyki z jednej strony z pobłażaniem, ale z drugiej strony z oburzeniem. Zdaje sobie sprawę z nieuchronności upływającego czasu oraz z tego, że wszelkie zabiegi człowieka mające na celu wyrażenie sprzeciwu wobec takiego stanu rzeczy są bezcelowe i śmieszne.